تبلیغات
حقیقت تاریخ - مطالب تیر 1396
منوی اصلی
حقیقت تاریخ
هر کس از مردم پند نگیرد خدا به وسیله مردم به او پند می دهد.
  • آرمین کریمی چهارشنبه 14 تیر 1396 07:46 بعد از ظهر نظرات ()


         اولین عکس توسط فردی به نام جوزف نیپک در تابستان سال ۱۸۲۶ در فرانسه و از مزرعه و آسمان مشرف به پنجره اتاقش گرفته شده. این عکس که به عنوان اولین عکس گرفته شده معروفه، گرفتنش حدود ۸ ساعت به طول انجامیده و هیچ کس به درستی نمیدونه که جوزف از چه ماده شیمیایی واسه گرفتن این عکس استفاده کرده بوده.

    منبع:
    سایت ایران ناز
    آخرین ویرایش: پنجشنبه 15 تیر 1396 07:52 بعد از ظهر
    ارسال دیدگاه
  • علی احمدی جمعه 9 تیر 1396 02:46 بعد از ظهر نظرات ()

     

      اولین قطاری که وارد ایران شد ماشین دودی نامیده می شد و از تهران به شهر ری رفت و آمد می کرد.  در سال ۱۸۸۲ (میلادی) و ۱۲۶۱ شمسی خط تراموایی بین تهران و شاه عبدالعظیم به طول ۸۷۰۰ متر کشیده شد. عرض این راه آهن یک متربود و به وسیله مسیو بواتال فرانسوی اجرا شد و بعدها به یک بلژیکی واگذار شد.

      در ۹ نوامبر ۱۸۹۰ ناصرالدین شاه قاجار پیمان‌نامه‌ای با روسیه تزاری امضا نمود که ایران را از ساخت راه آهن تا ده سال باز می‌داشت. این محدودیت در دسامبر ۱۸۹۹ برابر با شروط وام۶۰٬۰۰۰٬۰۰۰ فرانکی روسیه با دست‌خط مظفرالدین‌شاه برای ده سال دیگر تمدید شد.

       مسیر راه آهنی نیز از بندر انزلی و پیره بازار به رشت وجود داشته که بعدها جمع‌آوری شده‌است. ۱۲ کیلومتر از این مسیر تا اواسط دوره رضا شاه همچنان مورد استفاده بوده‌است.

       در سال ۱۹۱۸ میلادی، راه آهنی از بوشهر تا برازجان به طول ۶۰ کیلومتر توسط انگلستان کشیده شد. این خط آهن بیشتر جنبه نظامی داشت، اگرچه واردات کالای انگلستان را نیز از طریق بوشهر آسان می‌نمود. در پایان جنگ جهانی نخست، انگلستان پیشنهاد فروش این راه آهن را به شهرداری بوشهر داد که متأسفانه بودجه شهرداری این شهر تکافوی خرید آن را نکرد و این مسیر توسط سازندگانش جمع‌آوری و مصالح آن به بصره انتقال یافت.

     

    منابع :

    - سایت آسمونی
    - دائرةالمعارف کودکان و نوجوانان، انتشارات پیام آزادی، سال ۱۳۸۱.

    - سایت دنیای اقتصاد

    - دانش نامه ویکی پدیا
    - سایت تالاب

    آخرین ویرایش: جمعه 9 تیر 1396 03:32 بعد از ظهر
    ارسال دیدگاه
  • علی احمدی دوشنبه 5 تیر 1396 10:53 قبل از ظهر نظرات ()

     

     
      ویلیام پرکین در شرق لندن متولد شد. در قرن نوزدهم بیماری مالاریا ، در انگلستان شروع به شیوع کرد و داروی این بیماری از گیاهی به نام گنه گنه تولید می شد که تنها در آمریکای جنوبی می رویید در سال ۱۸۴۵  یک شیمیدان جوان به نام «ویلیام پرکین» تصمیم گرفت داروی این بیماری را به روش شیمیایی و در آزمایشگاه بسازد ؛ اما نتیجه ی کار او ماده ی لزج ارغوانی بود که برای درمان مالاریا فایده ای نداشت ، اما پرکین در این مرحله به ماده ی لزج ، الکل اضافه کرد و رنگ ارغوانی ایجاد شد که تا حالا مشاهده نشده بود و موفق شد اولین رنگ مصنوعی جهان را بسازد . تا آن موقع ، بیشتر رنگ ها از گیاهان یا جانوران و طی فرآیند پر زحمتی تولید می شدند . بنابراین کار پرکین از لحاظ تجاری اهمیت بالایی داشت . پرکین نام اختراع خود را ماووئین گذاشت و کوشید از آن رنگ درست کند.

      دو واقعه سبب شد اوضاع به نفع پرکین تغییر کند. اول این که «ملکه ویکتوریا» از رنگ جدید خوشش آمد و در عروسی دخترش لباسی را به تن کرد که با ماووئین رنگ شده بود. دوم این که ملکه  تصمیم گرفت از رنگ جدید استفاده کند، زیرا به نظر او، رنگ جدید با رنگ چشمانش همخوانی فوق العاده ای داشت. ناگهان جنجالی رخ داد و بیشتر زنانی که به عنوان مدل تبلیغاتی کار می کردند، به استفاده از لباس هایی به رنگ ماووئین روی آوردند و آنان با رنگ جدید جذابیت خاصی پیدا کرده بودند.
       او افتخارات زیادی در طول عمر خود به دست آورد . در ژوئن 1866، او به عنوان یکی از اعضای انجمن سلطنتی انتخاب شد . در سال 1879، مدال سلطنتی  و در سال 1889 مدال دوی  را دریافت کرد .
       پرکین که در ۱۸ سالگی ماووئین را اختراع کرد در ۳۶ به اندازه ای پولدار شد که خودش را بازنشسته کرد و بقیه عمر ش را به فعالیت در زمینه ی شیمی سپری کرد . در سال 1907 از پنومونی و دیگر عوارض ناشی از آپاندیس در گذشت.

      منابع :
    - دانشگاه ایالتی میشیگان، وب سایت گروه شیمی.به تاریخ 18 مارس 2008
    - سایت نیونش
    Leathersellers 2005-06 -  ، pp 12-14
     - ویکی پدیا
    آخرین ویرایش: دوشنبه 5 تیر 1396 03:34 بعد از ظهر
    ارسال دیدگاه
  • علی احمدی پنجشنبه 1 تیر 1396 10:03 بعد از ظهر نظرات ()
     
       نام برج ایفل برج گرفته شده از نام مهندس آن گوستاو ایفل است. این شخص در ساخت مجسمه‌ی آزادی امریکا نیز همکاری داشت. به معلومات ویب‌سایت بزنس اندسایدر، ایفل در سال ۱۸۸۹ ساخته شد و پس از آن تا ۴۱ سال بلندترین ساختمان ساخته‌ شده‌ی بشر بود. این برج که ساکنین پاریس به آن "بانوی آهنی" نیز می‌گویند .  طرح ساخت برج ایفل در ماه جنوری سال ۱۸۸۹ شروع شد و مهندسان آن تخمین کرده بودند که ۱۸ هزار و سی و هشت قطعه آهن کم کربن (نوعی عنصر غیرفلز) و ۲.۵ میلیون میخ پرچ (میخ یا میله‌ی فلزی باریک که تیزی سر آن را کوبیده و پهن کرده باشند) برای این پروژه نیاز است.  حدود ۳۰۰ کارگر برای احداث این بنا استخدام شده بودند و در مدت ساخت این برج تنها یک کارگر در جریان کار جان خود را از دست داد. این برج ۳۰۰ متری به سبب پایه‌های بکار رفته در ساختش، توانایی مقاومت در برابر بادهای شدید را دارد. کار ساخت برج ایفل در دو سال انجام شد و در نمایشگاه جهانی "1889 Exposition Universelle of" همزمان با صدمین سالگرد انقلاب فرانسه، این برج افتتاح شد.

    منبع:

    خبر-news ، فرزاد صالحی    

    آخرین ویرایش: پنجشنبه 1 تیر 1396 10:18 بعد از ظهر
    ارسال دیدگاه