علی احمدی چهارشنبه 11 اسفند 1395 03:41 بعد از ظهر نظرات ()

 
  پروژه‌ی ساخت پل معلق یا پل سفید اهواز از سال ۱۳۱۲ کلید خورد و در
۱۷ خرداد ۱۳۱۲ قرارداد ساخت این پل بین میرزا علی‌خان منصور، وزیر طرق و شوارع ایران (در زمان پهلوی) و اسکار لیندال ، نماینده یک شرکت سوئدی سونسکاانتر پرناداکتی پولاکت منعقد بسته شد. هزینه‌ی ساخت پل معلق ۵ میلیون و ۷۸۰ هزار ریال برآورد شده بود که پرداخت آن به‌عهده‌ی بانک ملی ایران بود. پل سفید روی رودخانه كارون كمتر از پنجاه سال پس از احداث و افتتاح پل بروكلین ( اولین پل فلزی جهان) در شهر اهواز ، پایه های احداث چهارمین پل معلق دنیا گذاشته شد كه امروزه یکی از مظهرهای زیبای شهر می باشد .  مهندس آلمانی طراح و سازنده پل به اتفاق همسر مهندسش اقدام به ساخت پل کرد. و كار را تا مرحله سوار كردن یكی از هلالی ها با موفقیت انجام داد ولی انگلیسی های حاكم بر شركت نفت در آن زمان لوازمشان  از جمله جرثقیلی كه با آن هلالی اول را بالا كشیده بود را از سازنده پل پس گرفتند. این عمل انگلیسی ها باعث بیماری و مرگ مهندس آلمانی شد. خوشبختانه همسر او ناامید نشد و کار ساخت پل را ادامه داد. پس از چندی او با ابتدایی ترین  وسایل ممكن آن زمان و بكارگیری چند دوبه بجای جرثقیل توانست هلالی دوم را بر اسكلت پل سوار نموده و ساخت آن را به پایان برساند و در تاریخ 15 آبان ماه 1315 خورشیدی آن را افتتاح نماید. طول پل دارای دو دهنه بزرگ به طول 136 و 130 متر و سه دهنه میانی به طول هر كدام 49 متر و دو دهنه كناری به طول 20 و 12 متر می باشد و پل معلق اهواز تمام فلزی و روی پایه‌ی بتنی قرار گرفته است. در زمان ساخت، عمر مفید این پل ۵۰ سال اعلام شد . از آن‌جا که عمر مفید پل ۵۰ سال بوده، سال ۱۳۸۹ عملیات مرمت پل معلق در دستور کار قرار گرفت. جوش‌کاری اتصالات و قطعه‌های فرسوده، بتون‌ریزی، کف‌سازی، سند بلاست، ساخت نرده و رنگ‌آمیزی پل از برنامه‌های سازمان زیباسازی شهرداری اهواز بود. پل معلق در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسید.

منابع:
ویکی پدیا
http://english.ahvaz.ir
http://bridges.ahvaz.ir
http://www.kojaro.com